چگونه تفکر انتقادی داشته باشیم تا به شفاف اندیشیدن برسیم

استادم همیشه تاکید دارند، بر اینکه نگاه نقادانه را در خودمان پرورش دهیم. و با هر موضوعی مواجه‌ی نقادانه داشته باشیم. هیچ مطبی را به راحتی نپذیریم. او همواره از ارزش و اهمیت والای این دانش می‌گوید.

همه‌ی ما فکر می‌کنیم. فکر کردن و اندیشیدن طبیعت ما است. ولی بسیاری از اندیشه‌ها را اگر به حال خود رها کنیم، متعصبانه، تک‌بعدی، تحریف شده، ناآگاهانه، یا آلوده به پیش‌دآوری می‌شوند. پس ما ناگزیریم، برای تعالی فکرمان، روشمند اندیشیدن را یاد بگیریم و خود را به ابزار تفکر نقادانه مجهز کنیم.

تفکر انتقادی یک فرایند ذهنی پیچیده است که باعث انعطاف پذیری، عکس العمل مناسب، پیش‌بینی درست و تصمیم‌گیری منطقی و درست افراد در موقعیت‌های مختلف می‌شود. این نوع تفکر امکان شناخت مغلطه‌ها در استدلال . و بهبود تفکر را فراهم می‌آورد.

تفکر انتقادی به ما کمک می‌کند، دید بهتری نسبت به اطراف خود داشته باشیم. اطلاعات را بهتر درک کنیم. در ارزیابی خود و دیگران استدلالهای بهتری بیاوریم. از نگاه صفر و صدی رها شویم. با مسائل به طور سازمان یافته برخورد کنیم. به توانایی تصمیم‌گیری و حل مشکلات بر مبنای شواهد منطقی برسیم.

در فرهنگ ما شیوه‌ی تفکر غیر انتقادی رایج بوده است. و ما از نظام آموزشی چگونه اندیشیدن و پرسشگری را یاد نگرفتیم. تفکر انتقادی مهارتی آموختنی است و مهارت یافتن در آن تمرین بسیارمی‌خواهد.

راه‌های تقویت تفکر انتقادی

  • سوال‌ بپرسید.
  • سوگیری‌های خود را زیر سوال ببرید.
  • از بمباران اطلاعات بپرهیزید.
  • شواهد جدید را بسنجید.
  • فرایند روانی خود را درک کنید.
  • از زوایای گوناگون به موضوع نگاه کنید
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *